Blogi | Growth LOOP

Datavetoinen myynti ja markkinointi

Kirjoittanut Mikko Honkanen | Feb 28, 2023 8:02:38 AM

Myynnissä ja markkinoinnissa kannattaa tänä päivänä olla datavetoinen. Ostajat odottavat myyjiltä ja markkinoijilta aitoja keskustelua, joissa ostajien tarpeet ymmärretään. Myynnin ja markkinoinnin on samaan aikaan lisättävä volyymiä tinkimättä laadusta. Kun myyntiin ja markkinointiin otetaan data mukaan, pystymme olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja osaamme ottaa huomioon asiakkaan toimialueen. Datan avulla myös saamme tietoomme tärkeitä yksityiskohtia asiakkaistamme ja ymmärrämme asiakkaamme sen hetkinen tilan.

Kun alat yrityksessäsi rakentamaan esimerkiksi CRM-koneistoa datavetoisemmaksi, on hyvä muistaa, että vaikka datavetoisuudella saavutat nopeita voittoja, vie öljytyn koneiston rakentaminen aikaa. Muista miettiä koneiston personointia skaalautuvasti: mitä tietoja tarvitset asiakkaistasi/ostajistasi? Suurimman osan haluamastasi tiedoista saat varmasti automaattisesti käyttöösi. Muista myös, että manuaalisten päivitysten aika on ohi. Tänä päivänä yhä useampi yritys on alkanut puhumaan ”workflow”- teemasta ja siitä, miten niitä automatisoidaan.

Esimerkkinä käytettyyn CRM-implemointiin liittyy monia aikaa vieviä vaiheita kuten suunnittelu, vietävän datan puhdistaminen, datan yhdistäminen, datamigraatio ja henkilökunnan koulutus. Tässä kohtaa on hyvä jo luoda automaattisia ”workflow triggereitä”, eli automaattisia tehtäviä työntekijöillesi uuteen CRM-järjestelmään. Monia muitakin CRM-toimintoja pystyt automatisoimaan: Kun asia X tapahtuu, starttaa se automaattisesti asian Y.



Mikko Honkanen kertoo videollaan esimerkkejä siitä miten B2B-yritykset voivat luoda perustaa datavetoiselle myynnille ja markkinoinnille. Katso Mikon esitys täällä