Kasvuhakkerointi ei ole markkinointiprosessien sivussa tapahtuvaa pientä tekemistä, vaan se on systemaattinen testausprosessi, joka sitoo yhteen yrityksen eri osastot, kuten markkinoinnin, myynnin, rekrytoinnin, prosessit ja tuotekehityksen. Yrityksen jokainen osasto toimii yhteydessä toisiinsa, yhteisen päämäärän ja tavoitteen saavuttamiseksi. Voidaankin sanoa, että kasvu on kaikkien näiden osastojen keskellä ja yhdistää osastot toisiinsa. Kasvun keskellä yrityksen kehitys on konkreettisesti nähtävissä.
Kasvu ei tapahdu pelkästään markkinoinnin ansiosta. Kasvun johtamiseen tarvitaan usein erillinen henkilö, sillä varsinkin startup-yrityksissä toimihenkilöiden fokus on yleensä aivan muualla, kuin systemaattisten testausprosessien vastuunottamisessa.
Kasvuhakkeroinnissa kasvulla on monia eri osa-alueita. Kasvuun tarvitaan omistaja, joka ottaa vastuun kasvun kehityksestä. Yritys tarvitsee myös mandaatin, eli sitoutumisen kasvuun, ja kasvukulttuurin, jossa kaikki yrityksen osastot työskentelevät yhdessä saman tavoitteen saavuttamiseksi. Kasvuhakkerointiin kuuluu oleellisesti myös kasvuprosessi, niin sanottu nelivaiheinen prosessi, jonka keskiössä on jokin liiketoiminnallinen tavoite. Näitä tavoitteita voivat olla muun muassa liikevaihdon kasvattaminen, tuloksen kasvattaminen tai seuraavan rahoituskierroksen hakeminen. Oleellinen osa kasvuhakkerointia on myös oppimiskokemukset, jotka tuovat arvokasta kokemusta ja tietoa testausprosessista, huolimatta testin lopputuloksesta.
Kasvuhakkerointiprosessi on kokonaisuudessaan nelivaiheinen testausprosessi:
Mari Luukkainen pureutuu videollaan kasvuhakkerointiin pintaa syvemmälle. Katso Marin esitys täällä.